“Wat levert een uitleganimatie concreet op?” Dit is een van meest gestelde vragen van onze klanten. Ongeacht of zij een uitleganimatie laten maken, met social media marketing willen starten, abri’s of billboards willen inzetten of welk ander kanaal of type media dan ook. Klanten willen meetbare successen, waar voor hun geld, en terecht.
Uitleganimatie maken ja of nee?
Vroeger, back in the days, kwam een klant met een zak geld bij een videobedrijf en hoopte vervolgens op enig resultaat. Nu alles meetbaar is werkt het niet meer zo. Fijn! Want wij weten dat video’s een positieve impact hebben op resultaat, nu jij nog. Waarom? Dat lees je hieronder.
● Mensen zijn vele malen beter in staat om te onthouden wat zij hebben gezien in vergelijking tot wat zij hebben gelezen.
● Consumenten kijken liever een uitleganimatie dan dat hij / zij een gebruiksaanwijzing leest. Althans de meerderheid.
● De algoritmes van sociale media platforms geven de voorkeur aan video met als gevolg dat de verspreiding van video over het algemeen goedkoper is dan de verspreiding van statische content.
● Het plaatsen van video’s in e-mails hebben een groot positief effect op het doorklikratio.
● De meerderheid van de consumenten (> 80%) geven aan dat zij eerder een aankoop doen na het bekijken van een uitleganimatie.
● Uitleganimaties zorgen voor een boost aan de professionaliteit van een bedrijf of merk en daarmee ook aan het vertrouwen wat een consument heeft in het bedrijf.
Wat kies jij? Video of tekst
Even eerlijk, wanneer is de laatste keer dat jij een gebruiksaanwijzing las? Die van de wasmachine, stofzuiger, of je Chromecast? Op het moment dat je tegen een probleem aanloopt, lees je dan de gebruiksaanwijzing of open je YouTube op zoek naar een tutorial?
Hoogstwaarschijnlijk is het antwoord op vraag 1: geen enkel idee en op de vraag 2: een YouTube tutorial. We hebben het allemaal nogal druk vandaag de dag en nemen niet de tijd om ons in te lezen, veel liever nemen we daarom informatie tot ons door middel van een uitleg animatie van enkele seconden dan wel minuten.
Hoe gaan we het uitleg animatie succes meten?
Wij vinden het belangrijk om het succes van een animatiefilm te meten. Daarom bepalen we allereerst je doelstelling en hoe we achteraf gaan bepalen of je doelstelling wel of niet is bereikt. Er zijn diverse manieren om dit te doen: bijvoorbeeld het A/B testen van een landingspagina’s met vs. zonder video, het A/B testen van een e-mail met vs. zonder video, het inzetten van video in paid social advertising campagnes en het gebruik van de video tijdens sales pitches. Hierna beginnen we met de ontwikkeling van je uitleganimatie.