Er is een absolute wildgroei aan social media platforms: Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, TikTok, Clubhouse, YouTube, ga zo maar door.
Als we denken aan digitale advertenties, denken we vaak aan bovenstaande platforms, maar soms valt er juist succes te behalen op niche platforms. Een platform dat de afgelopen jaren onder de radar vliegt, is Spotify, en hoewel het niet voor elk merk zal werken, is het zeker de moeite waard om Spotify advertenties te overwegen en er op zijn minst over te leren!
Sommige merken gebruiken Spotify al als een platform om zichzelf te promoten, en de resultaten zijn veelbelovend. Spotify heeft letterlijk de manier veranderd waarop de wereld muziek en audio-inhoud consumeert. Met meer dan honderden miljoenen maandelijkse actieve gebruikers in meer dan 80 markten over de hele wereld, kan het een aantrekkelijk kanaal zijn voor jouw merk.
Spotify richt zich, net als zijn tegenhanger in video, Netflix, intensief op curatie en maatwerk om een optimale ervaring voor gebruikers te creëren. In tegenstelling tot Netflix biedt Spotify gebruikers echter de mogelijkheid om gratis gebruik te maken van een service.
Spotify weet precies wie er op welk apparaat luistert, wat adverteerders de mogelijkheid biedt om hyper gericht te zijn in boodschap en levering.
In de afgelopen jaren heeft Spotify strategisch ingezet op podcasting in een poging gezien te worden als het autobedrijf in plaats van alleen het muziekstreaming bedrijf. De pandemie heeft enorm bijgedragen aan deze positionering.
Waarom ook jij Spotify advertenties zou moeten overwegen
Merken moeten aanwezig zijn waar hun consumenten zijn en manieren vinden om effectief met hen in contact te komen.
Spotify stelt merken in staat om hun persoonlijkheid op een geheel nieuwe manier te laten zien. In tegenstelling tot andere sociale platforms die van nature de aandacht van gebruikers vragen, kan een klant luisteren naar een videoadvertentie terwijl hij bezig is met iets anders. Op deze manier wordt je als merk als het ware onderdeel van het leven van je potentiële klant.
De basis van marketing op Spotify
Het opzetten van een advertentiecampagne op Spotify is vrijwel gelijk aan andere social media platforms. Om te beginnen, moet je een Spotify-account maken als je er nog geen hebt. Zodra je dit hebt gedaan, navigeer je naar de Spotify Ad Studio. Het minimale budget om een Spotify-campagne uit te voeren is relatief laag: $ 250.
Indeling en platforms
Vervolgens selecteer je de indeling en platform(s) waar je zichtbaar wilt zijn. Spotify raadt aan om alle platforms te targeten, tenzij de landingspagina waar je je klanten heen stuurt, bij uitstek geschikt is voor desktop dan wel mobiel.
Kies de juiste doelgroep
Het meest cruciale element voor het succes van je campagne is het kiezen van de juiste doelgroep. Spotify audio ads stellen merken in staat met een aantal unieke manieren een publiek te selecteren vanwege het audio gestuurde karakter van de service. Eerst moet je de demografische kenmerken kiezen in termen van leeftijd, geslacht en locatie die je in je doelgroep wilt opnemen. Spotify stelt marketeers in staat om hyper specifiek te worden in hun targeting tot op de postcode.
Wees creatief
Trek de aandacht van mensen met een of twee krachtige, eenvoudige en gemakkelijk over te brengen berichten die mensen ertoe aanzetten je product of dienst te kopen. Zorg ervoor dat je advertentie een duidelijke call-to-action heeft die de klant ertoe aanzet iets te doen.
Dit kan een aanbieding zijn, de locatie van de winkel, je website of een andere gewenste actie.
Personaliseer advertenties voor een grotere betrokkenheid
Advertenties die zijn gepersonaliseerd voor de luisteraar, zorgen voor een hogere betrokkenheid. Als je een specifieke locatie target, kan je overwegen deze te vermelden.