Als bedrijf is het enorm belangrijk om een constante stroom van nieuwe klanten te hebben. Zonder nieuwe klanten, kan je immers niet gemakkelijk het bedrijf draaiende houden. Personeel, huur en andere kosten moeten altijd betaald worden. Tegenwoordig vindt vrijwel iedere transactie op het internet plaats.
Of anders vindt de transactie zijn oorsprong op het internet. Veel mensen maken namelijk gebruik van zoekmachines zoals Google, Bing & Yahoo om producten en diensten te vinden. Is uw bedrijf niet goed vindbaar, dan mist u dus veel nieuwe business en gaan al deze klanten naar uw directe concurrentie toe! Iets wat u als ondernemer natuurlijk zoveel mogelijk wilt voorkomen, uw diensten zijn immers veel beter dan die van de concurrent, nietwaar?
Landelijke & Lokale vindbaarheid
De vindbaarheid in zoekmachines wordt ook wel SEO genoemd, dit is een Engelse afkorting welke staat voor Search Engine Optimization. In Nederland noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Het is een verzameling technieken die ervoor kan zorgen dat uw website beter vindbaar wordt in de organische resultaten in Google en andere zoekmachines. Alhoewel er zeker nog andere zoekmachines zijn, is Google toch wel de belangrijkste. Met een marktaandeel van zo’n 90% is het logisch dat de meeste specialisten zich op deze zoekmachine richten, hier zijn simpelweg de meeste potentiële klanten op actief.
Er is een groot verschil tussen de landelijke vindbaarheid in Google en de lokale vindbaarheid in Google. Sommige bedrijven richten zich op de gehele Nederlandse markt, het maakt dus niet uit of er klant in Rotterdam of in Groningen interesse heeft in de diensten of producten. Dit kan bijvoorbeeld een webwinkel zijn, maar ook zijn er servicebedrijven die landelijk opereren. Er is echter ook een groot deel van de bedrijven die zich volledig richt op de lokale markt. Denk bijvoorbeeld aan een koeriersbedrijf dat actief is in de regio Zuid-Holland. Voor dit bedrijf is het niet logisch om landelijk vindbaar te worden, ze willen vindbaar worden middels lokale SEO in de regio en omstreken. De technieken die worden toegepast op het lokale vlak zijn vergelijkbaar met landelijke SEO, maar toch zijn er verschillen. Die zullen we hieronder met u doornemen.
Google Maps: Wanneer iemand in Google een lokaal zoekwoord intypt, dan zoekt die gene dus meestal op dienst / product + stad. Als dit gedaan wordt, zal er meestal een Google Maps resultaat getoond worden bovenaan de pagina. Wanneer men landelijk zoekt, wordt dit lokale resultaat niet getoond. Dit is dus een flink verschil tussen landelijke SEO en lokale SEO. Een bedrijf dat de optimalisatie vaak uitvoert zal daarom naast de website ook de listing moeten optimaliseren voor een goede vindbaarheid op het lokale vlak. Als dit niet wordt gedaan, dan mist het bedrijf vaak veel nieuwe aanvragen. Om dit te optimaliseren moet er eerst toegang worden verkregen tot de maps listing. Hiervoor verstuurd Google een kaart naar het adres van de vestiging en na verificatie kunnen aanpassingen en optimalisatie technieken worden toegepast. De basis hiervan is natuurlijk altijd webdesign van je website.
Vestigingsadres: Het geeft hele grote voordelen als uw bedrijf is gevestigd op de locatie waar u vindbaar wilt worden. Stel u wilt nieuwe klanten aan gaan trekken in de regio Rotterdam, dan heeft u een groot voordeel als uw bedrijf ook daadwerkelijk in Rotterdam gevestigd is. Dit kan helpen met het creëren van de lokale relevantie voor uw vindbaarheid in Google. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat uw bedrijf fysiek gevestigd is in Amsterdam, maar dat u graag klanten uit Rotterdam heeft. Dan is dit ook mogelijk. Er zal echter door een specialist moeten worden gezorgd voor relevantie in het nieuwe gebied. Hier zijn speciale technieken voor beschikbaar.
Als je wilt weten hoe je een Google maps aanvraagt, bekijk dan onderstaande video met een uitleg (in het Engels):
Adverteren in Google
Naast het optimaliseren van een website om vindbaar te worden in het organische gedeelte van de zoekmachine, is het ook mogelijk om te adverteren. Dit is voor Google de belangrijkste bron van inkomsten. Mensen maken namelijk gebruik van de zoekmachine om producten, diensten en informatie op te zoeken. Het bedrijf is niet voor niets zo groot geworden. Zo zorgen namelijk voor de meest relevante zoekresultaten, mensen zijn dus blij met wat ze te zien krijgen.
Doordat Google zulke goede resultaten laat zijn, kan het bedrijf ook advertenties tonen. Deze worden vervolgens bovenaan de pagina getoond. Bedrijven kunnen bieden op deze zoekwoorden en zo snel resultaat krijgen. Zoekmachine optimalisatie is namelijk een goede manier om bezoekers naar een website te krijgen, zowel landelijk als lokaal. Maar deze technieken nemen wel tijd in beslag. Gemiddeld neemt het tussen de 6 – 12 maanden tijd in beslag om goed vindbaar te worden middels SEO. Kies je voor Adwords (dat is het advertentieplatform van Google) dan zijn de resultaten direct zichtbaar. Je komt een bedrag per klik overeen met Google, dit verschil enorm per branche, zodra je betaald komen er direct bezoekers naar je website toe.
Veel bedrijven die online marketing diensten aanbieden, zorgen dan ook voor een combinatie. Ze optimaliseren een website constant en zorgen er in de tussentijd voor dat er direct bezoekers naar de website komen middels Adwords. Het is overigens niet zo dat je een ‘blanke cheque‘ uitschrijft bij Adwords, je kunt heel gemakkelijk instellen hoeveel je per dag wilt uitgeven. Daar zul je vervolgens niet overheen gaan.
Andere kanalen
Google en de andere zoekmachines zijn een zeer goede bron van nieuwe klanten naar je website krijgen. Deze mensen zijn namelijk actief zelf op zoek naar de diensten of producten die je bedrijf verkoopt. Maar er zijn op internet nog vele andere mogelijkheden om gerichte bezoekers naar je website te krijgen, die potentieel nieuwe klant kunnen worden. Zo zijn er bijvoorbeeld de sociale kanalen. Denk daarbij aan Facebook, Twitter en LinkedIn. Vandaag wil ik Facebook even met je doornemen. Je kunt daar namelijk redelijk voordelig adverteren. Het verschil met Google is dat mensen niet zelf iets intypen in de zoekresultaten, maar Facebook heeft wel een goede inkijk in de interesses van mensen. Zo kan een bedrijf dus advertenties laten zien aan mensen die affiniteit hebben met de producten of diensten van je bedrijf. Dit is zeer gerichte advertentieruimte en kan ook voor veel nieuwe klanten gaan zorgen bij je bedrijf. Vaak is het aan te raden om dit te combineren met zoekmachines optimalisatie of andere vormen van online marketing. De twee kunnen elkaar namelijk versterken en heel goed naast elkaar actief zijn.